Radiologia Brasileira - Publicação Científica Oficial do Colégio Brasileiro de Radiologia

AMB - Associação Médica Brasileira CNA - Comissão Nacional de Acreditação
Idioma/Language: Português Inglês

Vol. 37 nº 2 - Mar. / Apr.  of 2004

ORIGINAL ARTICLE
Print 

Page(s) 101 to 105

Evaluation of the costs for implementation of a mammography service

Autho(rs): Francisco Mario Fonseca de Asevedo, Hilton Augusto Koch

PDF Português      

Texto em Português English Text

Keywords: Costs, Costs analysis, Diagnosis service, Mammography, Radiology

Descritores: Custos, Análise de custos, Serviço de diagnóstico, Mamografia, Radiologia

Abstract:
The authors examine the financial costs for implementation of a small mammography service. The literature was reviewed and a survey based on questionnaires applied to various companies specialized in medical radiology in different States of Brazil was carried out. Questionnaires were used to collect data on the costs of goods and services of mammography services such as equipment, furniture and fixtures, consumable products and materials, personnel, social contracts, and income taxes. Considering the social role of these companies but also their enterprise activity, the questionnaires were also employed for the analysis of economic and financial viability. The analysis of the data allowed us to establish a relationship between the variables - income, cost and return - that could ensure financial viability and profit in the implementation of a mammography service.

Resumo:
Este trabalho tem como objetivo analisar os custos para a implantação de um serviço de mamografia de pequeno porte. Para realizá-lo, além da pesquisa bibliográfica, foi efetuada uma pesquisa, por meio de questionário, junto a diversas empresas, em vários estados do Brasil, que atuam na área da radiologia médica. O questionário utilizado visava levantar o custo de aquisição de bens e serviços - equipamentos, móveis e utensílios, diversos materiais e produtos utilizados, serviços, mão-de-obra, encargos, contribuições sociais e outros - pertinentes a um serviço de mamografia. Visava, também - na medida em que este serviço, além de seu papel social, pode ser caracterizado como sendo uma atividade econômica -, analisar sua viabilização, do ponto de vista econômico-financeiro. Como conseqüência das análises realizadas, foi formulada uma relação entre as variáveis receita, custo e retorno que permitisse aos serviços de mamografia de pequeno porte o equilíbrio das contas, a remuneração dos recursos investidos e o lucro.


 
RB RB RB
GN1© Copyright 2024 - All rights reserved to Colégio Brasileiro de Radiologia e Diagnóstico por Imagem
Av. Paulista, 37 - 7° andar - Conj. 71 - CEP 01311-902 - São Paulo - SP - Brazil - Phone: (11) 3372-4544 - Fax: (11) 3372-4554